Sep 19, 2011

Ismail Mina : Saya Tidak Sangka Anwar Terpengaruh Pluralisme Agama

AIDCNews – 19/09/11 – Beliau bukan tokoh politik, berusia 62 tahun, mengenali Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika masih menuntut di Universiti Malaya (UM) pada tahun 1970.
“Saya muda setahun dari Datuk Seri Anwar, ketika sama-sama menuntut di UM”, kata Ustaz Ismail Mina
Seorang bekas Presiden Persatuan Mahasiswa Islam yang low profile , lebih selesa berjubah mula mengenali Anwar, ketika zaman pelajar, ketika itu Anwar adalah Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM).
Persahabatan dan sokongannya kepada Anwar tidak pernah luntur, dari zaman pelajar, bersama-sama di Yayasan Anda hingga terlibat dalam Sekretariat Pembebasan Anwar, ketika Ketua Umum PKR itu masih merengkok di penjara Sungai Buloh.
Namun semuanya berubah selepas Anwar dibebaskan dari penjara pasca 2004, terutamanya apabila Ketua Umum PKR itu sering berceramah di luar negara berkenaan dengan topik agama.
“Ya, saya tidak menyangka pada awalnya. Sehingga lah terbukti dalam ucapannya di LSE itu…Memang sah. Kita ambil ucapan itu daripada blog beliau. Ini bukan kita ambil atau copy daripada mana-mana blog orang lain, tidak. Memang kita ambil daripada blog beliau sendiri.Jadi, sah lah bahawa beliau yang bercakap, berucap”, katanya yang mula menarik balik sokongan setelah melihat sahabatnya telah terpengaruh dengan aliran pemikiran yang merosakkan Islam, liberalisme dan Pluralisme.
“Saya nak sebut bahawa, sebenarnya ucapan Datuk Seri Anwar Ibrahim itu memang sah beliau berfahaman Pluralisme Agama”, tegasnya.
Ikutilah wawancara AIDC dengan Ustaz Ismail Mina pada 16 September 2011, di Hulu Klang dalam menyoroti kisah di sebalik tabir berkenaan dengan isu tersebut.
AIDC : Saya difahamkan, Ustaz ada menganjurkan satu seminar ‘Pluralisme Agama dan Pemurtadan’ di Masjid Wilayah, Kuala Lumpur pada Disember tahun lepas.
Ustaz Ismail Mina : Ya. Benar.
Apakah tujuannya dianjurkan seminar tersebut ?
Sebenarnya, seminar tentang pemurtadan yang kita fokus tentang liberalisme dan pluralisme. Pertama kali kita buat di UIA, Gombak.
Itu yang pertama. Itu adalah ekoran daripada ceramah yang disampaikan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim di London School of Economics (LSE).
Jadi, setelah kita teliti dengan sahabat – sahabat, kita dapati ini satu isu yang serius. Bukan sekadar isu yang remeh, tetapi isu ini yang menyangkut akidah dan syariah umat Islam.
Kemudian, seperti yang saudara sebut tadi, ada dibuat program di Masjid Wilayah. Itu adalah program yang kedua.
Yang Kedua ? di Masjid Wilayah itu lebih serius ataupun di UIA ?
Kedua-duanya serius cuma audiens di UIA itu sedikit terhad berbanding di Masjid Wilayah yang lebih ramai dan luas.
Mekanisme kita di UIA agak terbatas disebabkan jemputan itu sedikit berbanding di Masjid Wilayah kerana kita dapat organize jemputan lebih luas.
Dan ekoran daripada itu, kita juga buat program ketiga di Universiti Malaysia Terengganu (UMT). Di situ, kehadiran ramai pelajar dan ada sebilangan aktivis Islam di Terengganu.
Membincangkan topik yang sama iaitu pluralisme dalam konteks model ucapan Anwar di LSE ?
Ya, betul. Memang fokus kita adalah berdasarkan kepada ucapan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang diucapkan di LSE iaitu beliau menyamakan semua agama adalah sama.
Jadi, daripada situlah kita ada beberapa tajuk-tajuk lain.
Jadi, kenapa memilih ucapan Anwar di LSE itu sendiri sebagai pencetus?
Saya, Alhamdulillah, daripada maklumat daripada sahabat-sahabat bahawa ada juga aktivis Institut Kajian Dasar (IKD) bercakap mengenai pluralisme agama.
Antaranya mereka menyebut bahawa, sami-sami bukan Islam yang buat baik akan masuk syurga. Tapi itu cakap, tidak ada hitam putih.
Berbanding dengan ucapan Datuk Seri Anwar Ibrahim, itu hitam putih. Jadi, sebab itulah kita mengambil ini sebagai pegangan yang konkrit.
Memang sah. Kita ambil ucapan itu daripada blog beliau. Ini bukan kita ambil atau copy daripada mana-mana blog orang lain, tidak. Memang kita ambil daripada blog beliau sendiri.
Ustaz sendiri adalah sahabat baik Anwar sejak dari Yayasan Anda.. Sejak dari Universiti Malaya lagi.
Ustaz tidak menyangka yang akhirnya Anwar terjerumus dalam pluralisme agama ?
Ya, betul. Saya langsung tidak menyangka hal itu kerana semasa kita di universiti, kita sudah mengenali Nurcholish Madjid.
Dan semua orang tahu Nurcholish Madjid, Datuk Seri Anwar pun tahu pemikirannya. Di mana Nurcholish Madjid pada awal tahun 1970-an sudah menolak Islam sebagai satu sistem politik.
Datuk Seri Anwar, setakat yang saya tahu, dia faham benda itu. Jadi, saya tidak sangka sampai satu peringkat, fahaman beliau juga sudah selari dengan Nurcholish Madjid.
Maksudnya..
Ya, saya tidak menyangka pada awalnya. Sehingga lah terbukti dalam ucapannya di LSE itu.
Jadi seminar di UIA, Masjid Wilayah dan UMT membahaskan ucapan Anwar di LSE itu ?

Oh ya.. memang. ..Maudu’  penting di ketiga-tiga program itu berdasarkan kepada pendirian iaitu ucapan Datuk Seri Anwar.  Memang khusus kita bincang.

Dan di UIA, Dr Uthman el-Muhammady pun sudah ulas. Dan kita panjangkan lagi di Masjid Wilayah.
Dengan penglibatan NGO-NGO Islam yang lain ?
Ya, betul.
Ustaz Uthman el-Muhammady meneliti satu-persatu ucapan Anwar di LSE itu ?
Ya, beliau meneliti. Saya ingat perkataan demi perkataan. Bukan sahaja baris demi baris tapi perkataan demi perkataan.
Bermakna, dibahaskan, disemak dan juga dilihat berkali-kali untuk mengesahkan bahawa benarkah ucapan Datuk Seri Anwar di LSE itu berbaur ataupun memang menjurus ke arah pluralisme agama ?
Memang.
Benarkah ucapan di LSE itu dibuat Anwar ?
Memang sah. Kita ambil ucapan itu daripada blog beliau. Ini bukan kita ambil atau copy daripada mana-mana blog orang lain, tidak. Memang kita ambil daripada blog beliau sendiri.
Jadi, sah lah bahawa beliau yang bercakap, berucap.
Saya nak sebut bahawa, sebenarnya ucapan Datuk Seri Anwar Ibrahim itu memang sah beliau berfahaman Pluralisme Agama..Jadi definisi Datuk Seri Anwar Ibrahim, pluralism agama ini ialah semua agama sama...
Apakah isi kandungan ucapan di LSE yang dikatakan Anwar telah menjurus ke arah pluralisme agama, telah dikatakan bercanggah dengan akidah Islam ? Saya nak sebut bahawa, sebenarnya ucapan Datuk Seri Anwar Ibrahim itu memang sah beliau berfahaman Pluralisme Agama.
Dan perjumpaan di rumah Profesor Osman Bakar, saya telah menyediakan.. membuat sedikit homework sekitar sepuluh point, nak dibahaskan pada malam itu.
Itulah inti daripada keseluruhan ucapannya bahawa semua agama adalah sama dalam pengertian pluralisme agama.
Jadi definisi Datuk Seri Anwar Ibrahim, pluralism agama ini ialah semua agama sama.
Bukan macam sesetengah orang mengatakan pluralisme agama ini ada berbagai-bagai agama, tidak. Ya, itu bukan. Itu plurality, kepelbagaian. Itu bukan pluralisme agama.
Datuk Seri Anwar memang faham begitu dalam tulisannya.
Maksudnya, menganggap Islam bukan absolutely benar dan mungkin juga agama lain mungkin benar dan semua agama adalah benar ?
Betul. Sebab itu beliau berkata di situ bahawa kita tidak boleh mengatakan agama kamu (bukan Islam).. kita orang Islam tidak boleh mengatakan agama itu tidak benar.
Dan beliau juga mengatakan, jalan untuk keselamatan berbagai-bagai. Bagi kita penganut Islam hanya satu sahaja.
Jika sekiranya Anwar mendakwa, prinsipnya tentang pluralisme ini tidak berubah sejak dari zaman ABIM lagi dan dulu telah terlibat dengan dialog-dialog antara agama dan sebagainya. Ustaz melihatnya bagaimana ?
Setakat yang saya faham, Datuk Seri Anwar tidak pernah terlibat dalam dialog antara agama.
Saya di Universiti Malaya pada masa itu, kami daripada Persatuan Mahasiswa Islam (PMI) dan kita ada anjurkan program yang kita panggil Forum Antara Agama atau Dialog Antara Agama yang diwakili (Islam) oleh Dr. Uthman el-Muhammady, pada masa itu beliau pensyarah Universiti Malaya. Selain itu terdapat juga beberapa orang daripada Hindu, Kristian dan seumpamanya.
Jadi, setakat yang saya faham, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak seperti yang kita kata tadi, beliau tidak mengatakan semua agama sama.
Tidak menjurus ke situ ?
Tidak menjurus ke situ. Tetapi sejak akhir-akhir ini, beliau sudah menjurus ke situ.
Sejak akhir-akhir ini, beliau kerap sangat attend program ke arah pluralisme agama ini.
Adakah Ustaz melihat perubahan beliau sejak akhir-akhir ini disebabkan terdesak untuk mendapat sokongan ataupun sebenarnya sudah menjadi satu anutan ideologinya terhadap perkara itu ?
Wallahualam. Setakat yang saya faham, memang itu keyakinan beliau.
Hasil perbincangan dengan beberapa sahabat, ada beberapa bukti.
Pertama, ucapan beliau mengenai semua agama sama ini bukan di satu tempat.
Dibuat di berbagai-bagai tempat. Dan kemuncaknya di LSE.
Kedua, beliau berjanji di dalam perjumpaan di rumah Prof. Osman Bakar malam itu, bahawa beliau akan edit balik tulisannya.
Katanya ada sedikit longgar, beliau akan edit balik. Sebenarnya beliau tidak edit. Tidak edit langsung.
Selepas perjumpaan malam itu, beliau ada satu ceramah politik di Melawati, dia mengulangi perkara itu lagi.
Malah, ditambah lagi tokoh-tokoh yang pada malam itu saya tidak sebut.. Ditambah lagi tokoh-tokoh (untuk sokong pendapatnya).
Jadi ini menunjukkan memang beliau yakin betul. Bukan strategi politik sangat, tetapi sudah menjadi akidahnya. Kepercayaannya.
Adakah ini hasilnya daripada pembelajarannya semasa belajar di University Georgetown, di Amerika Syarikat di bawah John Esposito ?
Saya rasa lebih awal lagi daripada itu. Saya rasa, kefahaman pluralisme agamanya mungkin lebih awal daripada di Universiti Georgetown. Mungkin beliau ada berhubung dengan John Esposito ataupun lain-lain tokoh.
Jadi, bukan sebab di Georgetown, mungkin awal daripada itu lagi.
Semasa pertemuan di rumah Prof. Osman Bakar beliau ada menyebut tentang Asian Rennaisance. Adakah Ustaz membaca mengenai Asian Rennaisance ?
Ya, saya baca semasa beliau baru menulis. Saya baca. Tapi, pada saya Asia Rennaisance tidak ke arah pluralisme agama..tidak.
Beliau bercakap dari segi budaya dan seumpamanya.
Setakat yang saya faham, tidak menjurus kepada pluralism agama.
Walaupun sebut tentang kebaikan agama-agama lain, tidak, itu satu hal lain.
Tapi, berbeza dengan ucapan di LSE, memang betul-betul jelas, menjurus ke arah itu. Bukan sahaja menjurus ke arah itu, tapi memang betul-betul ke situ.
Pada malam perjumpaan itu, Anwar berkata dia terpaksa memberi ceramah kepada audiens Yahudi dan Kristian sebagai mengambil hati mereka
Memang beliau boleh jawab begitu. Audiensnya begitu.
Sebagai contohnya, kalau audiensnya semua tidak percaya kepada agama, adakah beliau akan mengatakan, ‘ya kita tidak perlu percaya kepada agama’.
Kalau audiens yang akhlaknya rosak, takkan kita pun nak kata agama Islam adalah akhlak yang rosak.
Jadi, sepatutnya beliau menerangkan Islam. Jangan sentuh perkara-perkara yang lain. Menerangkan Islam, itu sahaja.
Tetapi beliau tidak berbuat demikian.
Beliau quote daripada Jalaluddin Rumi, quotation itu salah. Sebenarnya, apa yang beliau quote itu tidak ada di dalam tulisan (Jalaluddin Rumi), tidak ada dalam Masnawi Matnawi, tidak ada.
Beliau hanya ambil daripada John Hicks dan Hicks ambil daripada orang lain.
Jadi beliau bukan seorang peneliti yang serius.
Siapa yang mengatur pertemuan dengan Anwar di rumah Profesor Osman Bakar ?
Selepas program di UIA itu, saya diberitahu oleh Profesor Osman bahawa Datuk Seri Anwar hendak berjumpa. Jadi, Prof Osman tanya saya, adakah saya bersetuju.
Saya tidak ada masalah, kita boleh bertukar-tukar fikiran.
Pada awalnya, pertemuan tidak berlaku kerana Datuk Seri sibuk dengan program-programnya yang lain.
Sehinggalah kita buat program di Masjid Wilayah dan kerana itu beliau lebih serius mahu berjumpa. Jadi saya pun bersetuju.
Jadi, kalau ada orang mengatakan bahawa perjumpaan di rumah Prof. Osman itu, inisiatifnya adalah MUAFAKAT, itu tidak benar. Beliau sendiri yang mahu berjumpa kami.
Adakah kerana beliau sudah mendengar tentang cakap-cakap tentang seminar tersebut yang sudah diperkatakan orang. Jadi, beliau ingin memberi penjelasan ?
Saya difahamkan, perjumpaan itu adalah di antara Datuk Seri Anwar dengan aktivis MUAFAKAT sahaja.
Ya, saya difahamkan begitu.
Saya terkejut, apabila yang datang pada malam itu memang ramai sekitar 120 orang.
Pada fahaman saya, kedatangan itu dikerah khusus untuk membantu Datuk Seri Anwar.
Selepas daripada program, saya bersembang sambil minum, saya dapati yang datang itu tidak ada langsung maklumat dan kefahaman tentang ucapan Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Jadi mereka datang kosong. Itu saya kata, dikerah special untuk menyokong Datuk Seri Anwar.
Pada fahaman saya, perjumpaan pada malam itu gagal. Gagal dalam erti kata beliau tidak dapat menerangkan pendiriannya berdasarkan tulisannya dan kami juga tidak dapat bertanya khusus secara lebih detail berkenaan ucapannya di LSE
Kedua, memang saya difahamkan Datuk Seri Anwar hendak menerangkan ucapannya dan juga nak mendengar pandangan kami yang menentang liberalisme dan pluralisme. Memang betul agenda awalnya, beliau mahu beri penjelasan dan kami nak bertanya. Tapi tidak jadi sebegitu.
Seperti yang saya kata di awal tadi, saya memang ada buat homework.
Saya sediakan point-point saya nak berbincang, tetapi tidak menjadi begitu.
Kerana para peserta itu, dalam pemikiran mereka bukan mahu bercakap mengenai pluralisme agama tetapi mereka mahu bercakap benda lain.
Sebab itu, apabila Datuk Seri Anwar panjang lebar memberi responnya kepada soalan tentang isu moralnya, saya kata jangan. Saya tak bersetuju sebab kita fokus pada pluralism agama.
Tapi Datuk Seri kata, ‘tak..tak..(perkara itu) relevan’.
Jadi, fahaman saya, semua itu dilakukan untuk alih topik daripada isu pluralism agama kepada isu lain. Supaya kawan-kawan yang ramai hadir pada malam itu akan lebih lebih simpati kepadanya.
Pada fahaman saya, perjumpaan pada malam itu gagal. Gagal dalam erti kata beliau tidak dapat menerangkan pendiriannya berdasarkan tulisannya dan kami juga tidak dapat bertanya khusus secara lebih detail berkenaan ucapannya di LSE.
Ditambah lagi dengan kawan-kawan yang respon itu macam-macam bercakap.
Seseorang itu bercakap mengenai hubungannya yang tetap setia dengan Datuk Seri Anwar sejak dari awal hingga sekarang.
Padahal orang yang bercakap itu sibuk menjadi campaign manager Tan Sri Muhammad Taib semasa bertanding jadi Naib Presiden UMNO, ketika saya dan kawan-kawan membuat program ‘Sekretariat Pembebasan Anwar’ (SPA).
Kita bertungkus-lumus, saya dan kawan-kawan. “Orang itu” tidak. Tapi dia claim pada malam itu, dia bersama Datuk Seri Anwar sampai sekarang.
Kemudian, ada kawan-kawan yang lain bercakap, pun demikian juga. Langsung tidak ada maklumat, tidak ada ilmu tentang pluralisme agama.
Kami hanya ada lima atau enam orang ini memang mahu bercakap berkenaan pluralisme agama. Dan, kami kecewa kerana Datuk Seri Anwar tidak respon dengan cara ilmiah.
Bermakna, pada malam itu, Anwar sendiri tidak berminat untuk menjawab tentang pluralisme agama tetapi beliau cuba mengalihkan topik ?
Itu yang saya faham.
Sebab itu beliau bangkitkan isu Utusan Malaysia, masuk UMNO, moralnya dan macam-macam lagi ?

Ya..ya. usaha untuk alih topik.

Saya bersetuju dengan saudara bahawa beliau nak lari isu. Sebab itu beliau kata, kita diguna oleh UMNO, Utusan Malaysia.
Walhal tidak ada seorang pun, orang UMNO yang kita berjumpa dalam isu ini.
Kita pun tidak consult Utusan Malaysia, tidak ada. Cuma, apabila kita buat program, kita panggil semua press. Yang datang Utusan Malaysia dan dua..tiga lagi. Tapi yang ketengah isu ini agak serius, Utusan Malaysia.
Jadi, bukan bererti digunakan ?
Tak ada. Itu yang saya kata pada malam itu. Beliau baik dengan orang-orang Yahudi, saya tidak mengatakan Datuk Seri dipergunakan oleh orang Yahudi.
Semua orang tahu yang hubungan baiknya dengan orang Yahudi. Saya tidak mengata begitu.
Dengar balik rakaman tersebut, saya ada berkata begitu.
Jadi, pada malam itu, nampaknya Anwar tidak bersedia untuk menjawab tentang pluralisme agama. Beliau tidak berupaya mempertahankan hujahnya ?
Ya betul. Beliau ada sebut pada malam itu, katanya ada sedikit longgar, beliau kata nak edit. jadi, beliau sendiri percaya benda itu salah.
Dalam satu aspek, beliau percaya benda itu salah kerana beliau berdepan dengan beberapa orang, seperti kami daripada sahabat MUAFAKAT yang betul-betul all out faham liberalisme dan pluralisme.
Jadi, sebab itu beliau kata ada sedikit apologetik..ada sedikit lembut katanya dan berjanji akan edit balik sebab berdepan dengan kami…
Tetapi, di luar daripada kami, tidak begitu.
Sebab itu Prof. Osman Bakar yang jadi moderator pada malam itu, selepas itu, dianjurkan satu program di Sungai Ramal yang dibentang oleh Prof. Osman Bakar berkenaan, setakat yang saya faham, mempertahankan pluralisme agama.
Pertemuan Tertutup ABIM Serlah Wajah Sebenar Anwar

Sep 11, 2011

Thursday, September 8, 2011


Belum pun habis isu tentang Mat Sabu menyatakan Polis Bukit Kepong adalah talibarut British, kini Mat Sabu sekali lagi cuba mengeruhkan lagi isu Polis Bukit Kepong dengan penyelewengan Fakta. Malam tadi Mat Sabu sekali lagi mempertahankan kenyataannya yang jelas cuba memesongkan fakta sejarah dalam ceramahnya di Bukit Jana, Taiping Di Markas Pas Bukit Jana bahawa kononnya membandingkan keadaan sebelum merdeka dan selepas merdeka.

Mat Sabu beria-ia benarnya menyatakan bahawa polis Melayu Islam yang bertugas pada masa sebelum merdeka adalah talibarut British dan tindakan Mat Indera yang mengetuai Rejimen Ke-10 Parti Komunis Malaya adalah betul sebagai seorang pejuangan kemerdekaan. GILA!!!!! Pada masa yang masa tidak menafikan kebenaran bahawa Mat Indera dalam buku tulisan Samsiah Fakeh (Komunis) dan Abdullah CD (Komunis) adalah seorang Pemimpin Parti Komunis Malaya.



Adakah HALAL darah-darah Anggota Polis Islam yang berkhidmat di Bukit Kepong yang telah dibunuh oleh komunis yang di ketuai oleh Mat Indera???

Apakah HALAL bagi Mat sabu, darah-darah orang kampung Islam Bukit Kepong yang dibunuh oleh komunis yang di ketuai oleh Mat Indera???

Apakah HALAL bagi Mat sabu, darah-darah merah isteri-isteri dan anak-anak Anggota polis Islam Bukit Kepong yang dibunuh oleh komunis yang di ketuai oleh Mat Indera???

Dan kami percaya..”HALAL lah jawapan yang akan dikeluarkan atas nama sokongan undi Ultra Kiasu kepada Parti ysng mengaku islam itu.


Dan untuk itu Persoalan yang paling besar buat Timbalan Presiden Parti Islam Semalaysia ini atas kenyataannya bahawa kerajaan Malaysia ini adalah warisan dari penjajah British, maka atas nama warisan British...undang undang Negara ini adalah warisan British, Parlimen Negara ini juga didikan British ..

maka nyatalah Timbalan Presiden Parti Islam Semalaysia itu sebenarnya TALIBARUT ATAU PENGKHIANAT Warisan British kerana menerima gaji sebagai Ahli Parlimen Negara WARISAN BRITISH INI.

Juga Jawapan terbaik untuk PENGKHIANATAN itu ialah HALAL!!!!

Sep 1, 2011

Mana Exco Pas Bila Semua Exco Selangor bergambar untuk AIdilfitri???



Gambar di atas telah dirakam bersempena dengan ucapan Aidilfitiri daripada Exco Kerajaan Negeri Selangor. Kelihatan agak menarik dan unik. Namun, ketiadaan beberapa Exco di dalam gambar ini agak memusykilkan kecuali Puan Rodziah Salleh yang telah menyatakan sebab ketidakhadiran pada ketika itu. Namun, apabila rakan2 Melayu CinDia yang bekerja di Pejabat Kerajaan Negeri bertanya tentang ketiadaan 2 Exco yang diwakili PAS, pihak jurugambar bukan sahaja terpinga2 malah tidak tahu akan ketidakhadiran tersebut. Kerana menurut laporan, jumlah Exco yang hadir sama dengan apa yang beliau perolehi daripada Pejabat Setiausaha. Emm.. Ada salah faham sikit kot. Mungkin Hasan Ali dan Dr. Halimah 'tidak sihat'? :-)... Salam Aidilfitri buat Semua..

Nasihat Ridhuan Tee Abdullah

Pada 5 Ogos 2011, saya telah menulis satu artikel dalam blog saya, http://ridhuantee.blogspot.com, bertajuk “Awasi dakyah Kristian”. Kisah benar bagaimana perancangan Kristian memurtadkan orang Melayu Islam ketika mereka masih kanak-kanak lagi. Namun, tidak ramai ambil pusing, sehinggalah berita ini diperbesarkan oleh sebuah akhbar yang dituduh oleh ultra kiasu sebagai akhbar rasis atau ultra Melayu. Akhbar ultra kiasu tidak kurang juga ultranya, tetapi mereka tidak pernah disalahkan, maklumlah sekapal.

Artikel ini pada mulanya saya tulis untuk akhbar ‘ultra Melayu’ tersebut untuk siaran 7 Ogos 2011, kerana ketika itu isunya masih panas, berkaitan pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas sebuah gereja di Damansara Utama. Malangnya, ia tidak disiarkan. Mungkin editor akhbar itu menganggap saya mereka-reka cerita ataupun editornya mungkin takut untuk menyiarkannya. Saya berterima kasih kepada akhbar Sinar Harian kerana begitu neutral dan berani menyiarkan setiap penulisan saya walaupun ada akhbar lain yang berasa kecut.

Cikgu S yang dimaksudkan itu adalah sahabat karib saya, seorang guru bahasa, berbangsa India beragama Kristian yang mengajar di salah sebuah sekolah rendah di Lembah Kelang. Kami sering berhubung dan bertukar-tukar pandangan mengenai agama. Beliau amat menghormati agama Islam. Seperti telah saya sebutkan dalam artikel itu, beliaulah yang memberikan segala bukti bagaimana seorang kanak-kanak darjah satu diajar oleh guru tuisyennya mengenai Kristian dan Nabi Isa. Kanak-kanak lebih memahami Kristian daripada Islam.

Beliau mengambil inisiatif melaporkan kepada pihak berkuasa, tetapi tidak ramai ambil berat sehinggalah berita tersebut disensasikan oleh media. Terfikir juga saya, siapa sebenarnya bertanggungjawab menjaga kepentingan Islam, orang Islam atau orang bukan Islam? Kita hanya sensitif bila isu menjadi sensasi. Maklumlah mahu mencari publisiti. Sedarkah kita akan implikasi ke atas Islam jika ramai yang murtad? Terus-terang, saya amat jarang jumpa non-Muslim yang amat prihatin dengan orang Melayu dan agama Islam. Beliau seolah-olah sudah Islam di sisi Allah SWT. Tertanya-tanya juga dalam diri, kenapa tidak ramai orang Islam seperti beliau.

Saya yakin selepas ini jika identiti beliau didedahkan, beliau akan menjadi sasaran bukan Islam, terutama orang Kristian. Saya berdoa kepada Allah SWT, semoga beliau tabah dan kehidupannya diberkati. Saya sebenarnya tidak mahu bersangka buruk kepada orang Kristian. Tetapi realiti yang berlaku, membenarkan sangkaan buruk saya ini. Missionari Kristian bergerak aktif dalam segala aspek. Mereka akan mengambil kesempatan, ruang dan peluang untuk menyebarkan agamanya kepada orang Melayu (Islam), walaupun dilarang oleh undang-undang. Namun, atas alasan hak asasi manusia dan mendapat perlindungan antarabangsa, mereka nampak kebal dan tetap meneruskan niat mencabar kedudukan agama Islam. Sedihnya, kita terlalu berlembut. Sedangkan kita semua tahu, agama Islam tidak boleh disamaratakan dengan agama bukan Islam. Kita boleh berkongsi nilai-nilai baik agama-agama, tetapi kita tidak boleh berkongsi agama, kerana bagi kamu agamamu, bagi aku, agamaku. Itulah ingatan Allah dalam surah al-Kafiruun, Lagipun, Islam mendapat perlindungan dalam Perlembagaan. Sila rujuk perkara Perkara 8, iaitu persamaan dan hak sama rata dan pengecualian peruntukan ini dalam soal agama, kedudukan istimewa Melayu dan seumpamanya.

Perkara 10 (4), iaitu batasan hak kebebasan bersuara daripada menyentuh kedudukan Raja-Raja, Islam, orang Melayu, kewarganegaraan dan seumpamanya. Perkara 38, iaitu kuasa Majlis Raja-Raja menghalang Parlimen membuat undang-undang yang menyentuh kedudukan Raja-Raja Melayu, orang Melayu, bahasa Melayu dan Islam. Perkara 150 (6a), iaitu kedudukan agama Islam, adat istiadat Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak, kewarganegaraan meskipun dalam keadaan darurat. Perkara lain yang berkaitan dengan kedudukan Agama Islam ialah: Perkara 11 (4) - tentang kebatasan kebebasan agama orang Islam. Perkara 12 (2) - peranan Persekutuan dan suatu negeri dalam memajukan pendidikan Islam.

Sedarlah wahai saudaraku, orang Melayu akan hancur tanpa Islam. Islamlah yang memartabatkan orang Melayu selama ini. Justeru, janganlah hari ini kita terlalu sombong dan bongkak sehingga menjadi sukar untuk menjaga kepentingan Islam. Islam tidak akan tercabut walaupun mungkin sesuatu bangsa itu mungkin pupus. Islam mendapat jagaan Allah, tetapi kuasa dan takhta belum tentu.