Jul 16, 2008

"MELUKUTNYA PAS DI TEPI GANTANG"

SIAPAKAH GANTANG SIAPAKAH MELUKUTNYA???????


Dewan Muslimat PAS Pusat hari ini menyokong pendirian tegas Presiden Parti, Datuk Seri Hadi Abdul Hadi Awang mengenai peranan penting PAS dalam Pakatan Rakyat terutamanya dalam PRU13 Mac lepas. Setiausaha Dewan itu, Aiman Athirah Al Jundi berkata, kehadiran PAS dalam persada politik tanah air bukan lah seperti " melukut di tepi gantang" kerana ada atau tiadanya jentera PAS memberi kesan kepada kejayaan Parti Keadilan Rakyat(PKR) mahu pun DAP pada pilihanraya umum lepas.

Pendirian PAS itu telah dinyatakan secara terbukan oleh Abdul Hadi dalam wawancara dengan lidah rasmi parti itu Harakah. Malah dalam wawancara berkenaan, Abdul Hadi juga dengan tegas menyatakan bahawa dalam Pakatan Rakyat tiada sesiapa yang menjadi ketua. Aiman Athirah dalam satu kenyataan di sini hari ini menegaskan bahawa PAS sudah terlalu banyak berkorban khususnya dalam pembahagian kerusi semasa PRU yang lepas. Beliau berkata penguasaan PAS terhadap 83 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) berbanding 73 DAP dan 40 PKR wajar diberi perhatian serius. "Justerus itu tidak bermakna apabila PAS hanya mempunyai
22 kerusi Parkimen berbanding 31 PKR dan DAP 28, maka PAS sewenang-wenangnya diletakkan seolah-olah parti tercorot dalam apa jua keputusan dan kedudukannya dalam Pakatan Rakyat. " kata beliau. Oleh itu katanya adalah wajar Presiden PAS secara tegas kembali mengingatkan rakan lain dalam gabungan pembangkang agar mereka tidak terlupa kekuatan sebenar PAS. ( sumber BERNAMA)

Apa akan berlaku jika "gantang semakin retak"???????????????????????
Bibit-bibit perpisahan dalam pakatan rakyat jelas kian terserlah ekoran masing-masing tidak mahu mengalah dalam soal mengetuai Pakatan Rakyat.
Jadi kalau PAS sudah merasakan parti tersebut kuat tanpa rakan pembangkang dan rasa diperkuda oleh rakan pembangkang yang lain amat wajar lah masanya PAS bergerak secara solo tanpa terikat dengan kemahuan parti lain atau pun bermuzakarah dengan Parti UMNO untuk memartabatkan hak mutlak orang Melayu dan Islam. Itupun jika PAS masih ingat jalan untuk pulang ke pangkal jalan.

No comments: