Jun 26, 2008

KORUPSI DAN PKR


SALAM...........

Kalau mendengar berkenaan Parti Keadilan Rakyat atau sinonimnya PKR kita lebih tertumpu kepada agenda perjuangannya iaitu keadilan dan anti rasuah (anti korupsi). Anti koruspsi merupakan salah satu yang terkandung dalam manifetso yang dijanjikan kepada rakyat. Itu secara teorinya tetapi macam mana secara praktikalnya.

Baru-baru ini rakyat Selangornya serta DAP dan PAS terkejut dengan tindakan PKR Selangor memasukkan duit sumbangan sempena majlis sambutan 100 hari pemerintahan daripada pihak swasta ke dalam akaun PKR dan bukannya ke dalam akaun kerajaan negeri seperti yang sepatutnya. Perkara ini menimbulkan perasaan tidak puas hati dikalangan pemimpin PAS dan DAP di Selangor.

Sementara itu, Angkatan Muda PKR Selangor enggan mengulas lanjut isu pemindahan wang kerajaan negeri ke dalam akaun parti tersebut.

petrol hike 30 cents 280206 khairul anuar ahmad zainudin "Perlu ada siasatan dijalankan, saya tidak oleh berbuat apa-apa kenyataan dalam masa siasatan tersebut," kata ketuanya Khairul Anuar Ahmad Zainuddin (foto) kepada Malaysiakini.

Mengulas dakwaan kerajaan negeri membelakangkan ahli PKR dalam pentadbirannya, beliau yang turut hadir di mesyuarat malam ini berkata perkembangan itu "bagus" untuk partinya. "PKR tidak pernah ada pengalaman memegang kuasa. Kes yang berlaku bagus (kepada kerajaan negeri) kerana ia adalah proses pembelajaran sama ada yang mempunyai kuasa, jawatan ataupun tidak," katanya.
Katanya lagi, kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat masih dalam proses membuat penyesuaian, maka tidak hairan timbul perkara- perkara yang tidak diingini.

Tidak ada pengalaman serta masih baru hendak belajar memerintah negeri bukan satu tiket untuk melakukan kesilapan. Jika tiada pengalamana buat apa hendak memerintah serahkan kepada yang pakar. Rakyat Selangor kini jelas tertipu dengan sandiawara ahli-ahli PKR yang berdolak dalik dalam pelabagai isu. Jika hendak menjalankan kerajaan yang telus dan cekap maka perkara yang terjadi mesti disiasat dan hasil siasatan tersebut mesti disebarkan untuk pengetahuan umum, biar rakyat yang membuat keputusan. Selama ini PKR terutamanya Presidennya banyak mempertikaikan cara kerajaan persekutuan yang banyak dipengaruhi unsur-unsur korupsi sehingga menubuhkan GERAK iaitu yang berperanan sebagai anti korupsi dan juga berperanan untuk mengumpulkan orang untuk berdemo. Gerak seharusnya mendesak kerajaan negeri Selangor supaya menyiasat perkara seperti ini sama seperti yang dilakukan kepada kerajaan pusat supaya menampakkan ketelusan dalam memperjuangkan anti korupsi.

Sekian....

No comments: