Jun 24, 2008

Perletakan Jawatan Pegawai Khas TanSri Khalid....

Pegawai Khas kepada Menteri Besar Negeri Selangor Yahya Shahri (foto dibawah)hari ini mengumumkan perletakan jawatan sebagai Setiausaha Perhubungan PKR Selangor setelah kecewa dengan tindakan Tan Sri Khalid Ibrahim menggantung beliau sebagai Pegawai Khas ekoran disabitkan dengan kes penyalahgunaan kuasa dan sedang disoal siasat oleh BPR.
Selain itu juga beliau juga "hilang keyakinan terhadap kepemimpinan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim". Dalam ucapannya di depan hampir 200 penyokong di kediamannya di Seksyen 4 Shah Alam malam ini, Yahya juga mendesak Abdul Khalid meletakkan jawatannya sebagai ketua perhubungan PKR Selangor. Yahya mencadangkan jawatan itu diserahkan kepada ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim. (Malaysia Kini : 23 Jun 2008)

Kekecewaan itu jelas ternyata apabila Khalid menghantar sms kepada Yahya untuk memaklumkan bahawa beliau telah digantung tugas sebagai pegawai khas kepada Menteri Besar untuk mengelakkan beliau terperanjat dengan tindakan itu. Pada 10 Jun lalu, BPR memanggil Yahya selama empat jam berhubung siasatan kes kelulusan kontrak dan tender pembersihan serta kutipan sampah di kawasan Petaling Jaya.Siasatan itu susulan aduan sekumpulan empat orang (foto kanan) yang mendakwa ahli PKR membuat laporan pada 5 Jun kepada BPR dengan dakwaan pegawai kanan tersebut menggunakan kepala surat pejabat menteri besar tanpa keizinan.

Tindakan itu jelas seperti kacang lupakan kulit apabila Tan Sri Khalid menggantung Yahya yang juga salah seorang orang kuat PKR di Selangor. Politik dalam PKR Selangor kini bergolak dan perkara ini terpaksa dirujuk kepada Presiden dan Penasihat PKR untuk mendapatkan maklum balas.

No comments: